Technik znakowania jest coraz więcej. Nowoczesne technologie przynoszą nowe rozwiązania pozwalające sprostać coraz większym oczekiwaniom. Przyjrzyjmy się rodzajom znakowania, które są najczęściej wykorzystywane przy przenoszeniu firmowego logo na produkty reklamowe.
Tampodruk.
Techniką tampodruku możemy drukować na stosunkowo małych powierzchniach. Polega ona na przyciskaniu do drukowanej powierzchni specjalnego gumowego „stempla”, na którym znajduje się porcja farby w kształcie, który ma zostać nadrukowany. Wcześniej ten sam „stempel” jest dociskany do płytki z wyżłobionym kształtem do nadruku. W wyżłobieniach wlana jest farba, która pod siła nacisku „przykleja się” do gumy. Tamdpodruk stosuje się głównie na powierzchniach płaskich i zakrzywionych, jeżeli zakrzywienie nie jest duże i pozwala na pełne dociśnięcie tamponu. Elementy drukowane muszą być stosunkowo sztywne, żeby nie odkształcały się pod naciskiem tamponu.
Każdy kolor znakowania jest nakładany na produkt osobno, dlatego ilość kolorów w tampodruku jest dość ograniczono. Każdy kolor musi być dokładnie określony, najczęściej w skali Pantone.
Na czym drukuje się tampodrukiem?
Najczęściej na długopisach, małych elementach plastikowych, metalowych i drewnianych, jak np. piórniki, miary, linijki, kalkulatory czy wizytowniki
Sitodruk.
Sitodruk to technika drukowania stosowana głównie do tekstyliów. Znaczna część koszulek reklamowych czy toreb na zakupy została ozdobiona właśnie sitodrukiem. Proces znakowania polega na przygotowaniu specjalnego sita. Powierzchnia, która ma zostać zadrukowana konkretnym kolorem, zostaje odwzorowana na sicie poprzez puste oczka. Pozostałe oczka są tymczasowo zaklejane. Taki szablon dociska się do naciągniętego materiału, na którym ma być wykonany nadruk i specjalna rakla przeciągnięta po powierzchni sita przeciska farbę przez wolne oczka i farbuje materiał. Często maszyna do sitodruku w kilku kolorach nazywana jest „karuzelą”, ponieważ ma podobny kształt. Na okręgu rozstawione jest kilka stanowisk do druku z sitami a taca z produktem do zadruku (np. z koszulką) krąży dookoła i na każdym stanowisku zyskuje dodatkowy kolor zadruku.
Na czym drukuje się sitodrukiem?
Najczęściej na koszulkach, bluzach i innej odzieży oraz na torbach reklamowych, plecakach i innych produktach uszytych z tekstyliów oraz na parasolach.
Grawer laserowy.
Grawerowanie polega na zebraniu za pomocą lasera cienkiej warstwy znakowanego produktu. Rozgrzana wiązka światła wypala kształt, co sprawia, że ta technika znakowania jest bardzo trwała i logo (czy innego znaku) nie da się zetrzeć. Najlepiej sprawdza się na powierzchniach płaskich lub lekko zakrzywionych. Im większa krzywizna przedmiotu, tym bardziej zniekształcony i rozciągnięty jest grawerowany znak. Jeżeli maszyna znakująca jest wyposażona w element obracający produkt, można grawerować przedmioty dookoła (np. kubki termiczne) bez zniekształceń w logo.
Grawer laserowy stosowany jest także w produkcji różnego rodzaju kart papierowych (np. kartki świąteczne), gdzie kształty są wycinane.
Na czym graweruje się laserowo?
Najczęściej na przedmiotach metalowych lub drewnianych, jak metalowe długopisy, pendrivy w obudowie z drewna lub metalu, Grawer laserowy można stosować również na oprawach notesów czy kalendarzy ze skóry czy materiałów skóropodobnych.
Sublimacja.
Nadruk sublimacyjny polega na przeniesieniu farby z zadrukowanego papieru na znakowany przedmiot. Wykorzystuje się do tego wysokie temperatury i duże ciśnienie a zarówno papier jak i farby są specjalnie przystosowane do tego celu. Zaletą nadruku sublimacyjnego jest możliwość druku w pełnym kolorze, czyli w pełnej gamie możliwości zadruku CMYK. Stosuje się go na materiałach tekstylnych (najczęściej białych i jasnych oraz odpornych na wysokie temperatury), ale również na kubkach porcelitowych czy blachach. Zadrukowane sublimacją tekstylia można prać, gnieść, składać i nie ma to wpływu na trwałość znakowania. Fakt odporności na zamoczenie sprawia, że nadruk sublimacyjny jest wykorzystywany do znakowania przedmiotów przeznaczonych na dwór, jak np. Flagi czy leżaki.
Na czym drukuje się sublimacją?
Najczęściej na smyczach reklamowych, t-shirtach, chustach i innych przedmiotach z tekstyliów, ale również na kubkach porcelitowych.
Nadruk UV.
Nadruk UV pozwala połączyć zalety druku w pełnym kolorze (jak sublimacja) z możliwością znakowania na twardych powierzchniach ( jak np. tampodruk). Specjalna drukarka UV nanosi kropelki farby na znakowany produkt, podobnie jak zwykła drukarka atramentowa na papier, jednak dodatkowo stosuje się tu ciekłe polimery utwardzane światłem UV, co tworzy cienką powierzchnię absorbującą kolory. Technika ta cechuje się wysoką trwałością oraz doskonałym odwzorowaniem kolorów, szczególnie na białych powierzchniach. Dodatkowo praktycznie zaraz po zadrukowaniu produkt jest gotowy do użytkowania lub wysyłki, co sprawia, że jest to bardzo szybka metoda znakowania. Minusem jest fakt, że druk UV można stosować na płaskich powierzchniach. Przy nierównym podłożu zadany nadruk będzie zniekształcony.
Na czym najczęściej drukuje się UV?
Na wszelkich płaskich, zarówno sztywnych, jak plastik, metal, szkło, jak również elastycznych, ale zachowujących płaską powierzchnię np. Jak np. Papier czy tekstylia rozwijane z roli.
Tłoczenie.
Tłoczenie polega na odciśnięciu pożądanego kształtu w materiale skórzanym lub skóropodobnym lub w papierze. Metalowa matryca z odwzorowanym logo zostaje z dużą siłą dociśnięta do znakowanego produktu i zostawia trwały odcisk. Tłoczone produkty są często postrzegane jako bardziej eleganckie.
Na czym można tłoczyć?
Najczęściej tłoczy się oprawy kalendarzy i notesów oraz teczki i np. Wizytowniki oprawione odpowiednim materiałem. Tłoczenie stosuje się również w produkcji wizytówek i innych materiałów poligraficznych, jak różnego rodzaju foldery czy pudełka.
Naklejka epoksydowa.
Można powiedzieć, że jest to „rozszerzona” wersja zwykłej naklejki, zarówno w przenośni, jak i dosłownie. Wykonanie polega na zadrukowaniu na folii zwykłej naklejki i docięciu jej do odpowiedniego kształtu. Po przyklejeniu zalewa się ją dodatkową kroplą specjalnej przezroczystej żywicy epoksydowej, która zabezpiecza wydruk i nadaje mu wrażenie trójwymiarowości. Technika ta daje możliwość skorzystania z pełnej gamy kolorów CMYK.
Na czym stosuje się naklejkę epoksydową.
Na gadżetach reklamowych niewielkich rozmiarów, jak breloki czy pendrivy
Haft komputerowy.
Haft komputerowy to technika znakowania dająca czasem spektakularne efekty, ale związana z wieloma ograniczeniami. Polega na wyszyciu wzoru z nici za pomocą specjalnej maszyny sterowanej komputerowo. Program komputerowy pozwala zachować powtarzalność wzoru. Ograniczenia polegają przede wszystkim na ilości kolorów, które wynikają z dostępnych barw nici. Ograniczona jest też powierzchnia znakowania, ponieważ im jest większa, tym sztywniejszy staje się cały znak, co jest następstwem większej ilości warstw nici.
Na czym stosuje się haft komputerowy?
Najczęściej na czapeczkach z daszkiem i na tekstyliach różnego rodzaju.
Termotransfer.
Termotransfer to w skrócie wprasowanie zadrukowanego nośnika w materiał tekstylny. Oczekiwany obraz drukuje się na papierze transferowym a następnie układa na produkcie docelowym i wgrzewa za pomocą specjalistycznych urządzeń wytwarzających wysokie temperatury.
Na czym stosuje się termotransfer?
Najczęściej termotransferem znakuje się tekstylia i parasole.
Pamiętaj, że zawsze chętnie doradzimy, na jakich produktach zastososować konkretną technikę znakowania. Będzie ona zależeć nie tylko od gadżetu ale również od tego, jak wygląda logo lub znak, który chcesz na niego nanieść. Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia i skontaktuj się z nami.


