Dobry gadżet reklamowy to taki, który jest praktyczny, jest dobrej jakości, kojarzy się w jakiś sposób z promowaną marką i niesie z sobą jakieś emocje. Spróbujmy rozwinąć nieco te cztery punkty mając na uwadze budowanie świadomości marki za pomocą takiego dobrego gadżetu.
Powinien być praktyczny. Dlaczego? Ponieważ praktyczne przedmioty są używane a niepraktyczne trafiają do kosza na śmieci lub w najlepszym wypadku na dno szuflady, gdzie czeka na swoje chwile świetności, które raczej nigdy nie nadejdą. Użyteczny upominek jest używany, a to niesie za sobą dwie podstawowe konsekwencje.
Po pierwsze, użytkownik ma kontakt z logotypem na gadżecie. Czy to będzie nadruk, grawer, haft czy inny rodzaj znakowania, marka będzie wielokrotnie „kontaktować się” zarówno z osobą, która używa danego przedmiotu, jak i z innymi ludźmi, którzy są w pobliżu.
Po drugie, jeśli przedmiot jest praktyczny, budzi raczej pozytywne skojarzenia. Ta sympatia jednocześnie przenosi się na promowaną markę i następuje powiązanie brandu z miłymi odczuciami.
Zatem w skrócie, praktyczny upominek wyzwala pozytywne skojarzenia z marką. Użytkownik zyskuje nie tyle samą świadomość istnienia marki, co świadomość nacechowaną odczuciami stawiającymi ją w dobrym świetle.
Dobra jakość to również cecha niezbędna, żeby myśli o promowanej marce były dobre. Na drugim biegunie mamy słabą jakość lub jej brak, co generuje złe odczucia i niweczy cały plan związany z budowaniem świadomości. To znaczy, świadomość się pojawia, ale zamiast zachęcać obdarowaną osobę do jej polecania będzie raczej wiązać się z jej odradzaniem. Chcąc tego uniknąć, trzeba po prostu unikać produktów wątpliwej jakości. Czasem wiąże się to z wyższą ceną, częściej z zaufaniem do agencji reklamowej, która powinna wiedzieć, co jest godne uwagi. Jeżeli agencja „myśli” długoterminowo i chce budować relacje na dłużej niż do zakończenia pierwszej transakcji, będzie przedkładać interes klienta nad zwiększony zysk.
Skojarzenie gadżetu reklamowego z marką można osiągnąć na wielu różnych płaszczyznach. Czasem jest to kolorystyka, czasem funkcja, jaką pełni gadżet. Bywa, że jedynym związkiem z marką jest logo na gadżecie. Tak jest na przykład w przypadku upominków, które mają wywołać szybko pozytywne odczucia, jak baloniki reklamowe. Zatem w budowaniu świadomości marki produkty reklamowe sugerujące konkretną branżę nie są konieczne, choć może to wzmocnić cały proces dobrych skojarzeń.
I emocje. Pozytywne emocje, które wynikają właściwie z wcześniej wymienionych cech, czyli praktyczności i dobrej jakości. Jeśli więc osiągniemy te dwa cele i nasz produkt reklamowy będzie solidny i użyteczny, droga do zbudowania pozytywnej świadomości marki jest już prosta. A żeby skrócić ją jeszcze bardziej, warto wiedzieć, kto jest naszym potencjalnym klientem, czyli kogo chcemy o istnieniu i zaletach naszej marki uświadamiać. Jest ot temat często traktowany po macoszemu, jeśli jednak sukces w marketingu, promocji i sprzedaży ma być pełen, wiedza o tym, kto jest klientem idealnym to podstawa.